Prevenciós fejlesztés
prevenció=megelőzés
A prevenciós fejlesztés alapvető célja a lehetséges problémák megelőzése. A fogantatás pillanatától kezdődik és folyamatosan tart a kamaszkor végéig. Fejlesztési céljaink megvalósításában alapvetően támaszkodom a gyermekek természetes megnyilvánulási formáira, a mozgásra és a játékra, mint a fejlődést meghatározó tényezőkre. Fő feladatomnak tekintem a gondozásomra bízott gyermeknél az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzését, a fejlesztési módszerek sajátos megszervezésével.
A rendezett írás, a biztos vonalvezetés a gyermek szemkéz koordinációjának fejlettségétől függ. A gyermeknek akkor is fel kell ismernie a betűt, ha más színű, nagyságú, mint ahogy először látta. Ez az alak és formaállandóság fejlettségétől függ. A térészlelés fejlesztésével elősegítjük, hogy a gyermek nem téveszti össze "d-b", "d-p"betűket, nem írja fordítva a számokat stb. A térbeli viszonyok felfogásával alakul ki az olvasásnál szükséges balról jobbra haladás, az írásnál fentről lefelé, balról jobbra haladás. Szintén az írás és olvasás fontos kritériuma a balról jobbra irányuló szemmel követés, vagyis a szem tudatos kontrollja. A hallási figyelem fejlesztésével képessé válik a gyermek az apróbb részletek pontos megfigyelésére, figyelme tartósabbá, megbízhatóbbá válik. Az iskolába kerülés előtt elsősorban a játék segítségével kell eljuttatnunk a gyermeket arra a szintre, hogy alkalmassá váljon az iskolai tanulásra.
A legfontosabbak:
Mozgásfejlesztés:
-- nagymozgás fejlesztése célzott testmozgásokkal, amelyeknél a mozgások tempója, ritmusa, iránya változik
-- egyensúlygyakorlatok
-- szem - kéz, szem - láb finommotorika fejlesztése
Testséma-fejlesztés:
-- testrészek ismerete
-- a test személyi zónájának alakítása (lateralitás - oldaliság)
-- testfogalom
Észlelésfejlesztés (percepciófejlesztés):
-- vizuális (látás) fejlesztés
-- tapintásos észlelés fejlesztése
-- mozgásos (kinesztétikus) észlelés fejlesztése
-- a térészlelés - térbeli viszonyok felismerésének fejlesztése
-- hallási (auditív) észlelés fejlesztése
-- keresztcsatornák fejlesztése
-- verbális fejlesztés (pl. tárgyak megnevezése)
-- térbeli viszonyok
-- osztályozás (alapformák, alapszínek, méret, hasonlóság, különbözőség, ellentétesség)
forrás: Kudarc nélkül az iskolában (Komplex prevenciós óvodai program)
Azt tapasztalom azonban, mint gyakorló pedagógus, hogy egyre nagyobb számban vannak azok a gyerekek, akik a prevenciós fejlesztés mellett korrekciós fejlesztést is igényelnek.